استانبول شهری بی نظیر وزیبا با تاریخچه ای بسیار کهن در کشور ترکیه

 

شهر استانبول ترکیه یکی از بزرگترین شهر های  جهان و بزرگترین شهر در کشور ترکیه می باشد . این شهر بزرگ نه تنها بین ایرانیان بلکه در بین تمامی ملیتهای جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است و در تمامی طول سال گردشگران از تمامی نقاط جهان به این شهر سفر می کنند . در این شهر هر گردشگری با هر سلیقه ای می تواند اوقات خوشی را سپری کند و از تعطیلات خود لذت ببرد . این شهر با تاریخ و تمدنی بسیار قدیمی و جاذبه های گردشگری و تفریحی و آب و هوایی دوست داشتنی ، مقصدی بی نظیر برای گردشگری و حتی زندگی می باشد .

شهر استانبول در کنار در یای مرمره واقع شده و تنگه بسفر قسمت آسیایی و اروپایی را ازهم جدا میکند در قلب این شهر قرار دارد . استانبول تنها شهر جهان است که در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد .

تاریخچه این شهر زیبا به چهار دوره روم شرقی ، امپراطوری روم شرقی ، امپراطوری عثمانی و جمهوریت ترکیه  تقسیم می شود . تاریخ سکونت مردم در این شهر به 6700 سال قبل لز میلاد باز می گردد . از تاریخ قرن هفتم قبل میلاد با خدمات یونانی ها و به دلیل وجود تنگه بسفر وموقعیت استراتژیک آن ، ساخت وسازهای زیبایی در این شهر انجام شده است . در قرن چهار امپراطوری رم به حدیبزرگ  و وسیع شد که رم دیگر برای پایتختی امپراطوری مناسب نبود از این رو امپراطور کنستانتین پایتخت رم را به بیزانس تغییر داد و در نهایت به آن شهر عنوان قسطنطنیه را اعطاء کرد .

بعد از آن امپراطوری رم  به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد . امپراطوری غربی از بین رفت اما روم شرقی تا هزار سال بعد نیز باقی ماند و قسطنطنیه پایتخت آن در این مدت بود . از بناهای زیبای آن زمان که نهاد رهبری کلیسای ارتدکس بوده است می توان مسجد ایا صوفیه را نام برد .

در سال 1453 پس از 53 روز محاصره ، عثمانی توانست قسطنطنیه را فتح کند و در حدود 500 سال بر این کشور حکومت کردند تا درسال 1923 توسط مصطفی کمال آتاتورک جمهوریت در این کشور پایه گذاری شد . مصطفی کمال آتاتورک پایتخت دولت جدید را به آنکارا منتقل کرد و هم راستای غربی ها آغاز به مدرن کردن دولت نمود .

استانبول در دهه 1940 و 1950 با ساخت بلوار ها و میدان های عمومی جدید به توسعه خود ادامه داد . در دهه 1970 جمعیت استانبول به سرعت بالا رفت و در آخر به یکی از کلان شهر های بزرگ جهان تبدیل شد .

اغلب جمعیت استانبول را ترک ها تشکیل داده اند و اغلب مردم این شهر مسلمان هستند . همچنین این شهر نزدیک به 5 میلیون از جمعیت کردنشین ترکیه را در خود جای داده است . دین اسلام در سال 1924 در نخستین قانون اساسی به عنوان دین رسمی کشور ترکیه انتخاب شد . 99.8 در صد مردم ترکیه مسلمان هستند و اکثرا سنی می باشند .

 

موقعیت جغرافیایی و جمعیت شهر استانبول

شهر استانبول در ساحل دریای مرمره واقع شده است و تنگه بسفر که دریای مرمره را به دریای سیاه وصل می کند از وسط این شهر می گذرد و مناظر بی نظیری از این شهر در کنار تنگه و دریای مرمره بوجود آورده است . تنگه بسفر شهر استانبول را به دو قسمت آسیایی و اروپائی تقسیم کرده است و وسعت این شهر در حدود 1542 متر مربع تخمین زده شده است . ترکیه در سال 2011 با 78785548 نفر جمعیت در رتبه هفدهمین کشور جهان از نظر جمعیت قرار گرفت . جمعیت حال حاضر این شهر در سال 2021 در حدود 15800000 نفر تخمین زده شده است .

 

واحد پول در استانبول

واحد پول کشور ترکیه لیر است و هر یک لیر معادل 100 کروش می باشد . اولین بار لیر در ترکیه در سال 1834 و با نام عثمانی بر روی سکه های طلا ضرب شد و به لیره زرد شهرت یافت .به دلیل تورم های زیاد در کشور ترکیه در سال 2005 شش صفر از واحد پول ترکیه حذف شد و به همین ترتیب هر یک لیر جدید معادل یک میلیون لیر قدیم شد و ارزش بالاتری پیدا نمود . در سال کنونی یعنی 2021 لیر ترک در اسکناس های 200 ، 100 ، 50 ، 20 ، 10 و 5 لیر ه ای چاپ و مورد استفاده قرار می گیرد . سکه های کنونی در ترکیه شامل یک لیره ای و 50 ، 25 ،10 ،5 و 1 کروشی می باشند .

 

آب و هوای استانبول

شهر استانبول به دلیل موقعیت جغرافیایی و تحت تاثیر بودن شرایط مدیترانه ای در شذایط آبو هوایی متفاوتی قرار دارد . این شهر یک شهر چند اقلیمی است و در اطراف شهر آب و هوای مدیترانه ای و آب و هوای مرطوب گرمسیری و هم آب و هوای اقیانوسی به چشم میخورد اما مرکز شهر استانبول تابستانها اغلب گرم وخشک وزمستان های معتدل دارد . این شهر در برخی از روز های زمستان شاهد بارش برف و هوای سرد و یخبندان می باشد . حد اکثر دما در روز های زمستانی 7 تا 9 درجه سانتیگراد  است و در تابستان میانگین هوا  24 درجه سانتیگراد می باشد . از نظر آب و هوایی بهترین فصل سال برای سفر به استانبول فصل بهار می باشد .

 

و جمله آخر

شما برای سفر به استانبول و اقامت در این شهرویا دریافت شهروندی و زندگی در این شهر میتوانید با مشاورین سقف سبز از طریق راههای ارتباطی در ارتباط باشید . سقف سبز مفتخر به ارائه خدمات بسیاری از قبیل دریافت اقامت و شهروندی ، صدور انواع بیمه های درمانی و حوادث ، اجاره آپارتمان روزانه و سالانه و بسیاری خدمات دیگر در شهر استانبول می باشد . برای اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات سقف سبز با ما در ارتباط باشید .

سقف سبز

نظر بدهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

آدرس دفتر ما در استانبول
https://saghfesabz.com/wp-content/uploads/2019/04/img-footer-map.png
Esentepe Mh. Harman 1 Sk. Harmanci Giz No:28 Sisli / Istanbul
با ما در ارتباط باشیدشبکه های اجتماعی
سقف سبزراه های ارتباطی
آدرس دفتر ما در استانبول
https://saghfesabz.com/wp-content/uploads/2019/04/img-footer-map.png
Esentepe Mh. Harman 1 Sk. Harmanci Giz No:28 , Sisli / Istanbul
با ما در ارتباط باشیدشبکه های اجتماعی

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت سان اند سندز می باشد

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت سان اند سندز می باشد